12 mei 2013

Een beetje dom...


Ondanks dat ik al heel wat jaren quiltervaring heb, ben ik ook nog wel eens 'een beetje dom'...

Despite many years of quilting experience, I do still make mistakes... stupid mistakes...


Toen ik achterkantstof voor de Shades Of Summer ging kopen was ik mijn blad met het ontwerp en de afmetingen van de quilt thuis vergeten. 'Geen probleem', zei ik, 'ik weet het uit mijn hoofd.' Nou ja, kennelijk toch niet, want toen ik de quilt ging opspannen, bleek de achterkantstof een paar cm te klein te zijn...

When I went to the quilt shop to buy backing fabric for the Shades Of Summer quilt, I forgot to bring the design of the quilt on which I noted all measurements. 'No problem', I said, 'I know it by heart.' Well, I guess I didn't, because when I wanted to baste the quilt, I noticed my backing was a few cm too small.


Ik ging toch door met opspannen, want je weet maar nooit, misschien past het op de een of andere miraculeuze manier na het opspannen ineens wel. Dat was - gek he? - niet het geval. En natuurlijk 'groeide' de stof ook niet tot de juiste afmeting tijdens het quilten...

I basted the quilt anyway, thinking the backing might miraculasly fit once basted. Of course - what was I thinking? - it didn't. Neither did the backing fabric 'grow' into the right size while quilting...


Gelukkig had ik nog een restje stof van de tussenbanen. Dit heb ik aan de zijkant van de achterkantstof genaaid, zodat het nu wel past. Ik heb eerst de rijgdraden los gemaakt, de top en tussenvulling teruggeklapt en het strookje stof aangenaaid. Daarna alles weer netjes teruggevouwen, gladgestreken en (opnieuw) geregen zodat ik nu verder kan gaan met het doorquilten van de linkerkant van de quilt. Dat is niet echt volgens 'de quiltregels', maar daar hou ik me toch niet aan. Ik vind het belangrijker dat ik van het quilten en het eindresultaat kan genieten dan dat ik keurig volgens 'de regels' werk ;o)

Fijne zondag!

Luckily, I had some left over fabric from the sashings, which I sewed to the side of the backing fabric to make it fit. I removed the basting threads first, then flipped back the top and batting and sewed on the extra piece of fabric. Then I put the batting and top back into place and basted it (again) so I can continue quilting the left side of the quilt. It's not really according the 'quilting rules', but I never took much notice of that anyway. I prefer to enjoy quilting instead of always following 'the rules' ;o)

Have a great Sunday!

15 opmerkingen:

Vlijtige Handjes zei

Ik denk dat zoiets iedereen kan gebeuren. Hij ziet er wel heel mooi uit....met of zonder randje.
Fijne zondag.
Groetjes Anita

Guusje, zei

Slim opgelost. Zo zie je maar dat er voor alles en oplossing is,

conny's quilts en creaties zei

Ach door zoiets bedenk je andere leuke creatieve oplossingen toch, het ziet er prima uit zo.

Tania zei

Ik denk dat je dat goed hebt opgelost. En, misschien wel een nieuwe quiltregel gemaakt ;-)

Marjolein Ztm zei

Is de quiltpolitie langs geweest? En hebben die de (niet) bestaande regels uitgelegd?
Ik vind deze 'oplossing' een super aanvulling van de quilt.
Gewoon een nog niet bekende regel.

Groetjes Marjolein uit Zoetermeer

Anoniem zei

Prima opgelost hoor Ellen!
De quilt wordt schitterend!
Wat een enorm leuk huis hebben jullie en wat een prachtige omgeving.
groetjes, Marianne

Anoniem zei

Ook weer opgelost en ja,misschien moeten we meer ons gevoel volgen ipv de regeltjes om meer plezier te hebben in ons quiltwerk.Zolang het eindresultaat maar goed is en je plezierig bezigbent,want daar gaat het om toch?!
gezellige zondag
groetjes,Truus uit Drenthe

Corina zei

goed opgelost hoor, ik houd daar wel van.

quilting Jeannet zei

Ik zou het precies hetzelfde hebben opgelost hoor, wat je zegt, het gaat om het eindresultaat.

Anoniem zei

Helemaal niet storend. Leuk zelfs. Als je het niet weet, denk je dat het zo moet. groetjes Wilma

Ineke zei

Heel mooi opgelost!!! Zou ik ook hebben gedaan!
Groetjes, Ineke

Unknown zei

Een beetje "sjoemelen" zo nu en dan...dat heet creatief zijn!

Saskia Smit zei

Misschien een beetje dom, maar o zo herkenbaar!

Nanske zei

Dom?
Neen , dit is een test...eigenlijk ben je ongelooflijk wijs en werd je wijsheid op de proef gesteld en je bent ...geslaagd voor de test.
Zo groei je ...in wijsheid,he...
Vele groetjes,nanske

Ellie's Quiltplace zei

@ Anita, Saskia: ik had het al gezien toen ik de top op de tussenvulling legde bij het opspannen. Waarom ik dan zo koppig was om toch door te gaan?... In elk geval is het zo opgelost ;o)

@ Guusje: gelukkig zijn we creatief en komen de goede ideeën vanzelf!

@ Conny: ik vind het zelf ook niet storend. Het zal me er wel elke keer aan doen terugdenken dat ik niet meer 'op de gok' een achterkant moet kopen.

@ Tania: wie weet. Al is dit wel een wat ongebruikelijke ;o)

@ Marjolein, Truus, Jeannet: ik hoor heel vaak van cursisten dat ze hebben geleerd dat het zus en zo moet en dat dit en dat absoluut niet mag. Ik schrik daar soms wat van, want als je zo strikt die regeltjes moet volge, waar is dan nog het plezier in het quilten? Ik vind juist dat je vooral plezier moet hebben in wat je doet en dat een mooi resultaat voorop staat, ongeacht de manier waarop dat resultaat er gekomen is.

@ Marianne: dankjewel! Nog 1,5 week, dan verhuizen we...

@ Corina, Ineke, Chris: :o)

@ Wilma: ik naai wel vaker stukken stof aan elkaar voor de achterkant, maar dan is dat uit dezelfde kleur. Nou ja, dit is weer eens wat anders ;o)

@ Nanske: dat is een mooie uitleg ;o)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...