29 oktober 2012

Opspannen met latten...

Een tijdje geleden schreef ik dat ik de Winter In Blogland quilt had opgespannen met de methode met de latten. Ik ben deze techniek op youtube tegengekomen, waar Sharon Schamber heel duidelijk uitlegt hoe je een quilt opspant terwijl je aan tafel zit (dus geen zere rug en knieën meer!). Je vindt de filmpjes hier (deel 1) en hier (deel 2). Zelfs als je geen engels spreekt zijn deze filmpjes echt heel duidelijk!

Some time ago, I wrote that I had hand basted the Winter In Blogland quilt using wooden boards. I saw this technique on youtube, where Sharon Schamber clearly explains how to hand baste a quilt while sitting at the table (no more sour knees and a painful back!). You can find the videos here (part 1) and here (part 2). Even if you don't speak English, these videos show it really clearly!


Ik heb de methode een beetje aangepast, gewoon, omdat ik eigenwijs ben ;o) Ik heb eerst de achterkant van de quilt opgerold en daarna de top. Ik heb de stof en de top met tape aan de lat vastgeplakt, zodat het zeker niet verschuift tijdens het oprollen. Deze keer heb ik smalle latten gebruikt, omdat het ook maar een kleine quilt is, maar je kunt ook bredere latten gebruiken.

I adjusted the method a bit, just because I like to do things in my own way ;o) I started wrapping the backing of the quilt, followed by the top. I like to tape the backing and the quilt to the wooden board so everything will surely stay in place while wrapping the quilt around the boards. This time, I used small boards, because it's only a small quilt, but you can use wider boards if you prefer.


Tijdens het opspannen let ik goed op dat alles netjes plat op tafel blijft liggen. Ik gebruik graag een halfronde naald, want deze komt bij elke steek vanzelf weer terug naar boven. Het is veel gemakkelijker dan een rechte naald en ik zou echt niet zonder kunnen!

While basting, I make sure all layers lie flat on the table. I like to use a curved needle, because with each stitch it comes back up automatically. It's way easier then a regular needle and I couldn't do without it!


Opspannen zal wel altijd een saai werkje blijven, maar het is op deze manier wel veel comfortabeler dan wanneer je een quilt op de grond opspant. Al moet ik zeggen dat ik dat voor kleinere quilts gewoonlijk nog wel doe, omdat dit voor mij sneller gaat dan de methode met de latten. Ik denk dat elke manier zo wel zijn voor- en nadelen heeft.

Fijne dag!

Now basting a quilt always was and will be a boring job, but this way it's way more comfortable then basting a quilt on the floor. Although I must say I usually stick to that method for smaller quilts, because it's done faster than the method with the boards. I guess everything has it's pro's and contra's.

Have a nice day!

21 opmerkingen:

quilting Jeannet zei

Wat ziet de quilt er sfeervol uit Ellen.En zo mooi plat.

wietskesquilts.blogspot.nl zei

Het ziet er bijzonder mooi uit, lekker netjes en recht.
Ik zal de filmpjes eens even gaan bekijken. Wie weet...

groetjes

Wietske

GRANNY'S HOUSE zei

Ziet er mooi glad uit!

Groetjes
Ines

Els van der Graaf zei

Ik heb die filmpjes ook al eens bekeken en ga met een nieuwe grotere quilt het ook eens zo proberen, die kromme naald heb ik wel gezien bij de Hema maar is die niet erg dik voor die fijne stofjes. Heb jij anders misschien een adresje voor mij. Groetjes, Els.

Anneke zei

dat ga ik zeker ook eens proberen, van de laatste keer op de grond heb ik stijve armen en been overgehouden. was wel beetje m'n eigen schuld, maar dan nog...

Frederika zei

Ziet er erg handig uit. Zal het filmpje ook eens opzoeken.

Anoniem zei

Lieve Ellie, weer zo heerlijk duidelijk. Ik ga het meteen opslaan. Bedankt. Groetjes Wilma

AnitaS zei

Ik doe het niet anders meer. Zo veel beter voor mijn rug.

Anoniem zei

Had het al eens gezien op een blog en wil dat bij grote quilts ook gaan doen.Op m'n knieen kom ik al jaren niet meer en altijd iemand vragen-daar hou ik niet van.
Mag ik vragen naar de reden van het getekende raster op je quilt?Is dat voor het doorquilten?
gezellige dag.
groetjes,Truus uit Drenthe

HerzBlatt zei

After I had read aboud this method in one of your former posts,I was looking for it in the internet and I also found these two youTube videos,where Sharon explains it really very well. Thank you so much for this wonderful advice....I will never have those terrible problems with my back and knees after basting my quilts on the floor.
By the way, your little quilt or what I can see of it looks marvellous!!
Best wishes
Iris

Marga (MarPie) zei

Deze manier werkt perfect. Had het al geprobeerd met een kleiner quilt. Binnen kort samen met Chris proberen op een grotere quilt.

Groetjes,
Marga♥

Guusje, zei

Dat ziet er geweldig goed uit, ik wilde het bij een volgende quilt ook maar eens proberen.

Jacomijn zei

De laatste keer quilten ging bij mij niet van een leiden dakje, dus dit ga ik de volgende keer zeker proberen !!!
In inderdaad, bij het zien van het filmpje had ik ook al bedacht om de stof toch vast te tapen. :o)!!!

Ineke zei

Zo doe ik het altijd, sinds ik dit filmpje een paar jaar geleden heb gezien. Wat is dit een mooi quiltje geworden, tenminste, wat ik ervan zie...
Groetjes

Ellie's Quiltplace zei

@ Jeannet, Ines: ik heb graag dat mijn muurquilts mooi plat zijn. Ik gebruik een dunne tussenvulling en ik wrijf alles goed plat tijdens het opspannen. Spreien mogen van mij dan weer wat 'bobbeliger' zijn, daar gebruik ik een dikkere vulling voor.

@ Wietske: bij het opspannen moet je altijd goed opletten dat alles recht ligt. Door het platwrijven kan het soms zijn dat je je quilt wat 'uitrekt' naar de verkeerde kant (dat je middenblok niet vierkant is, maar een beetje scheef bijvoorbeeld). Dit krijg je tijdens het doorquilten nooit meer goed, dus goed opletten als je opspant!

@ Els: ik heb de naald in de quiltwinkel gekocht. Je kunt eens informeren bij info@thelogcabin.de (Jacqueline is Nederlandse en ze verstuurd ook vanuit Nederland), of bij je lokale quiltwinkel. Als ze ze niet in voorraad hebben, zijn ze wellicht bestelbaar.

@ Anneke, AnitaS: ik probeer het opspannen op de grond altijd in fases te doen. Steeds even opstaan en de benen strekken helpt wel iets, maar toch ben ik op het eind altijd zo stijf als een plank... Deze methode is wat dat betreft veel comfortabeler ;o)

@ Frederika: het is zeker de moeite waard om eens te bekijken. Ik vond het heel nuttig, zeker voor grotere quilts.

@ Wilma, Guusje: ;o)

@ Truus: het raster is inderdaad voor het doorquilten. Ik teken de quiltpatronen altijd al op de top voor ik de quilt opspan. De top ligt dan platter op tafel en het tekent netter en gemakkelijker dan wanneer er vulling onder ligt.

@ Iris: thank you! I can't wait to see my snowman quilt finished and hanging on the wall. It looks so cozy!

@ Marga: ik heb het nog niet gebruikt voor een grotere quilt, maar dat zal er zeker wel van komen (eerst maar eens een grote top afmaken ;o) ). Ik denk wel dat het zeker voor grote quilts handig is. Bovendien heb ik geen ruimte op de vloer om een grote quilt neer te leggen, dus dan is dit ideaal!

@ Jacomijn: de eerste keer heb ik het niet vastgetaped, maar waar het bij Sharon 'als vanzelf' gaat, zat ik een pak te klungelen. Tape is een gemakkelijke oplossing en het bespaart heel wat gemopper ;o)

@ Ineke: dankjewel! Ik kan niet wachten tot hij klaar is en aan de muur kan hangen. Hij ziet er nu al zo gezellig uit. Laat de winter maar komen ;o)

Ansje zei

Mooie sfeerquilt Ellie!
Ik ben al bekend met de plankenmethode en kan hem iedereen aanbevelen! Nog nooit zo strak kunnen dubbelen! Groetjes Ansje

Anoniem zei

Allereerst: wat heb je weer een prachtig quilt...

En ten tweede: geen idee waar je het over hebt. Ik ga me eens in de filmpjes verdiepen! ;o)

christel zei

j'aime visiter les blogs le soir sous ma couette...j'ai connu le tien il y a pas longtemps et je me fais toujours une joie de revenir...je n'avais pas oser laisser de commentaire :)
alors je me lance apres tout il y a google traductor :))))
j'aime beaucoup ton style...tes choix de tissus...yon blog est une caverne du patch :)
bravo je reviendrai...
bisous de la poulette
A tres bientot

veerle zei

Heb gisteren 2 uur de achterkant van mijn top staan strijken. Heel kleine driehoekjes en vierkantjes. Nadien meteen op een lat gerold en het begin getaped. Ging erg goed. De rugkant gestrekken en opgerold en vandaag volgt het grote werk! The ultimate test :) Ben erg benieuwd. De start is voorzien om 11.00 uur hahaha.

Carin zei

Deze methode heb ik nog nooit gebruikt maar ziet er wel geweldig uit !

Ellie's Quiltplace zei

@ Ansje: met het opspannen op de grond is de achterkant bij mij iets strakker dan wanneer ik met de latten opspan. Maar het resultaat is inderdaad keurig netjes!

@ Monique: dankjewel! De filmpjes zijn een aanrader. Werkt heel goed!

@ Christel: thank you for your compliments and for leaving a comment!

@ Veerle: succes! Met deze methode moet het zeker lukken!

@ Carin: ik vind het een aanrader. Zeker voor grotere projecten.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...